Centerpartisten Ingemar Sahlgren har motionerat i Nacka kommunfullmäktige om att utreda en gång- och cykelbro över Baggensstäket. Det är oerhört kul att våra allianskompisar Centern åter har kommit in i Nacka kommunfullmäktige, de har många goda och intressanta idéer.
En gång- och cykelbro över Baggensstäket vore onekligen väldigt bra om den fanns. Sundet är bara något tiotal meter brett, men avståndet, landvägen, är nästan två mil! Med en bro skulle man lätt kunna cykla mellan Saltsjöbaden och Orminge, man skulle spara ca. en mil jämfört med idag. Då skulle nog många välja cykeln istället för att tillbringa 1,5 tim. på en buss.
Nu finns det ju onekligen en del problem som måste lösas. Baggensstäket är en av Stockholms mest trafikerade farleder för småbåtar. Det gör att en bro måste bli tillräckligt hög för att inte störa båttrafiken. Sen är det också ett oerhört känsligt läge ur landsskapssynpunkt, det kommer inte vara lätt att passa in en bro.
En idé vore kanske att skapa en förbindelse med en enkel linfärja, som kan ta gående och cyklar. Den skulle t.o.m. kunna vara handdriven med en tillräckligt lätt färja, med tanke på det korta avståndet över. Och tänk så miljövänligt!
En gång- och cykelbro över Baggensstäket vore onekligen väldigt bra om den fanns. Sundet är bara något tiotal meter brett, men avståndet, landvägen, är nästan två mil! Med en bro skulle man lätt kunna cykla mellan Saltsjöbaden och Orminge, man skulle spara ca. en mil jämfört med idag. Då skulle nog många välja cykeln istället för att tillbringa 1,5 tim. på en buss.
Nu finns det ju onekligen en del problem som måste lösas. Baggensstäket är en av Stockholms mest trafikerade farleder för småbåtar. Det gör att en bro måste bli tillräckligt hög för att inte störa båttrafiken. Sen är det också ett oerhört känsligt läge ur landsskapssynpunkt, det kommer inte vara lätt att passa in en bro.
En idé vore kanske att skapa en förbindelse med en enkel linfärja, som kan ta gående och cyklar. Den skulle t.o.m. kunna vara handdriven med en tillräckligt lätt färja, med tanke på det korta avståndet över. Och tänk så miljövänligt!
2 kommentarer:
Testade en handdriven färja i Töreboda i Västergötland när jag var på väg till en bortamatch. Den tar folk och cyklister över Göta kanal och sägs vara Sveriges minsta färja i linjetrafik. Både turistattraktion och broersättning för symboliska 50 öre per åktur. /Gerrardinho
Får åka och kolla på den...
Skicka en kommentar