tisdag 24 juli 2007

Taxi borde vara billigare, inte dyrare!





Vanessa Paradis åker taxi

DN och SvD rapporterar idag att priset på taxiresor kommer att höjas cirka 5% i Stockholm, till följd av trängselskatter och dyrare trafikförsäkring. Det är inte bra. Taxi är en del av kollektivtrafiken. Om taxipriserna var lite rimligare så skulle fler människor kunna välja att avstå från att äga en egen bil. Detta skulle leda till mindre bilåkande, eftersom det då skulle vara ekonomiskt mycket fördelaktigt att åka kollektivt när det var möjligt och taxi annars. Det vore därför bra om taxi skulle slippa trängselskatten. Man borde också se om det finns annat man kan göra för att minska kostnaden. Det vore kanske också en idé att prova subventionerade taxikuponger, så att alla fick möjlighet att köpa t.ex. 5 resor i månaden till ett något lägre pris än annars.

5 kommentarer:

Dimo sa...

Jag håller med. T.ex i New York är taxi mycket billigt och det leder till att det ofta syns fler taxibilar än andra bilar ute på gatorna. Man är inte rädd att hoppa in i taxin när man vet att en kortare resa inte kostar mer än 30-40 kr.

Surfaren sa...

Taxi är inte kollektivtrafik.

Unknown sa...

Jag tror att taxibolagen bara snacker skit när de säger att det blir dyrare för dem när biltullarna kommer. Dels så blir det färre bilar på gatorna så att de kan ta sig fram snabbare och följdaktligen kan varje bil ta emot fler kunder på en dag. Dels så kommer det finnas fler potentiella kunder eftersom det blivit dyrare att ha och åka egen bil.

Det som i skälva verket händer är att taxibolagen ser ett tillfälle att öka priserna/intäkterna och använder trängselskatten som ett svepskäl.

Micke sa...

Vill du läsa mer om trängselskatten så kan du kolla in http://www.mobiltull.se/trangselskattsbloggen där jag skriver om trängselskatten och relaterade artiklar, samt om en gratis bevakningstjänst för trängselskatt via epost.

Unknown sa...

För kunden tror jag inte att det spelar så stor roll. Det är en ganska marginell höjning av priset, som eventuellt till viss del kommer att kompenseras av snabbare resa, om nu tullarna fungerar som tänkt.. Själv är jag lite skeptisk till att de verkligen minskar trafiken på lång sikt, men det är en annan diskussion.

Men jag håller med om att taxi borde vara undantagen trängselskatt. Man kan se den som kollektivtrafik. Vad är skillnaden mellan att hoppa in 3-4 personer i en taxi och åka någonstans och att hoppa in 10-15 personer i en buss och åka någonstans? Utsläppen räknat per passagerare är nog ungefär samma.