söndag 10 juni 2007

Miljöbilar

Intresset för "miljöbilar" har fullkomligt exploderat bland bilköpare, inte bara i Sverige utan i hela Europa. Detta beror på två orsaker, dels det starka engagemanget bland vanliga människor i klimatfrågan, vilket är jättebra, dels ett allt mer omfattande subventions- och regelsystem, vilket kan vara problematiskt. För vad säger t.ex. att en person som kör en bifuel-bil verkligen kör på E85, dessutom beror ju klimateffekten också till stor del på hur bränslet är producerat och transporterat. Även om man vill uppmuntra människor att skaffa miljövänligare fordon så kan man kan ju fråga sig varför dessa bilar ska slippa trängselskatter och parkeringsavgifter, de tar ju lika stor plats på vägarna och parkeringsplatserna, dessutom släpper de ut (minst) lika mycket lokala utsläpp, t.ex. partiklar.
Att man nu också börjat räkna snåla bensin-/dieselbilar som miljöbilar är visserligen ett bra steg, eftersom den snabbaste, miljövänligaste och mest kostnadseffektiva vägen att minska klimatpåverkan från trafiken är att snarare kraftigt sänka bensinförbrukningen i konventionella motorer än att försöka byta ut hela bränslekedjan.
Vore det inte lättare att helt enkelt höja skatten på fossila bränslen, bensin och diesel, så att det blir ekonomiskt föredelaktigare att inte bara köpa en miljöbil utan att också faktiskt tanka den med förnyelsebart bränsle. Detta skulle också ge stora intäkter som man t.ex. kunde använda för att sänka inkomstskatten och/eller till nödvändiga infrastrukturinvesteringar, t.ex. österleden och en ny t-bana till Nacka.
Att förändra bränslebeskattningen, kanske i kombination med en förändrad fordonsbeskattning (t.ex. att den blev progressiv med avseende på vikt/motorstyrka/miljöklassning) skulle också göra att man snabbare kunde fasa ut gamla miljöfarliga bilar.

Inga kommentarer: