onsdag 23 maj 2007

Danvikslösning?

Hur ska det gå för Danvikslösen?

Danvikslösen är ett stort, dyrt och komlicerat projekt för att dels rädda Saltsjöbanan, dels skapa en bättre trafikförsörjning för Hammarby Sjöstad, både kollektivt och för bilister.
Dessa båda syften är ju lovvärda och enligt mig också nödvändiga. Men, och det här är två stora men, det kommer att kosta ofantligt mycket pengar och det kommer att skapa väldigt stora trafikproblem för Nackaborna under många år. Detta gäller dels för bilister och bussresenärer som kommer att drabbas av långa köer och kraftiga förseningar. Nu är ju vi som bor i Nacka/Värmdö vana vid långa köer och kraftiga förseningar, men nu pratar vi om alla köers mamma och om förseningar som skulle få Alitalia att blekna. De som bor i Fisksätra och Saltsjöbaden skulle under tre år få åka buss till en redan livsfarligt överbelastad Slussenterminal. Och, som sagt, kostnaden, var ska Nacka kommun få pengarna ifrån? Och var ska SL få sin andel från, där finns ju rätt många hål att fylla?

Finns det överhuvudtaget någon lösning på problemet?
Jag tror att man måste börja med någon slags de-coupling av de olika bitarna av projektet, så att det lättare går att väga för- och nackdelar med de olika bitarna. Att ifrågasätta det som inte är vettigt måste vara det enda sättet att få igenom en lösning som faktiskt är bra för alla både på kort och lång sikt.
Man kan t.ex. börja med att fråga sig varför man ska byta plats på Saltsjöbanan och Värmdöleden. Detta är ju den största kostnadsdrivaren i projektet, men vad medför den exakt för praktiska fördelar som motiverar detta? Och den föreslagna högbron, med en segelfri höjd på 26 meter, som kommer att förändra Stockholms stadsbild och silhuett ganska dramatiskt, måste den verkligen byggas så hög?
Det är viktigt att politiker visar handlingskraft, det behövs det mer av i det här landet, men handlingskraft måste också innefatta att man kräver svar på viktiga frågor innan man fattar ett beslut.

Inga kommentarer: