...rubriken ovan ska läsas till hälften ironiskt och till hälften som ett äkta kärleksuttryck. Å ena sidan är trängselskatterna ett vansinnigt dyrt och krångligt sätt att försöka åstadkomma någonting som egentligen är rätt bra, å andra sidan tyckte åtminstone jag att de ju faktiskt funkade riktigt hyfsat.
Det finns dock ett jättestort problem med det förslag som regeringen nu kommer med. Man ser biltullarna som ett sätt att finansiera nya kringfartsleder. Detta vore försvarbart endast om alla nedantående påståenden vore sanna:
1) Trängseln i innerstan är vårt värsta miljöproblem
2) Det finns inga alternativ till att köra bil, dvs. ingen bilist kommer att välja att cykla eller ta bussen.
3) Systemet är ett effektivt sätt att ta in pengar (nä, stopp där det är det ju absolut inte, man tar in 700 miljoner från bilisterna men får ut, i bästa fall, 300 miljoner till nya vägar).
4) Pengarna skulle på ett märkbart sätt hjälpa till med finansieringen av nya kringfartsleder (jo, om vi väntar i 200 år så räcker ju pengarna).
5) De nya kringfartslederna tar några månader att bygga (istället för 15-30 år).
Kort sagt, det hade ju varit tre doser smartare att lägga pengarna på kollektivtrafiken så att de som inte tar bilen in till stan, faktiskt skulle få plats på en buss! Tyvärr verkar vår nuvarande infrastrukturpolitik styras av äldre moderata farbröder som aldrig åkt buss och centerpartistiska ministrar som heller inte förstår hur det är ta sig till jobbet i den här stan.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar